Aniversari de la mort de Pau Casals, actes de commemoració / Aniversario de la muerte de Pau Casals, actos de conmemoración / Anniversary of the Death of Pau Casals: Commemoration Acts

By Esguard de Dona - dilluns, d’octubre 24, 2022

María Dolores García Martínez
24 10 22
Tomba de Pau Casals
Tumba de Pau Casals
Grave of Pau Casals

Aquest dissabte 22 d'octubre, han tingut lloc tot un seguit d'activitats dedicades a homenatjar Pau Casals, a difondre la seva obra i personalitat, sempre amb la música, la pau i el compromís humanístic com a eix conductor.

Emi Recasens, Directora de la Escola Municipal de Música Pau Casals
Director of Municipal Music School Pau Casals
Kennet Martínez, Alcalde del Vendrell
Mayor of El Vendrell
Montserrat Meneses, directora de diverses corals
Director of various chorals
Joan Miró, president de l'Associació Musical Pau Casals del Vendrell


En primer lloc, es va realitzar l'ofrena floral, on nombroses entitats culturals, fundacions i institucions, van dipositar la seva rosa blanca com a mostra de reconeixement. 

La glosa d'enguany ha estat a càrrec de Montserrat Meneses (directora del Cor de Veus Blanques i el Cor de cambra femení Zongora de l'Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell i el Cor Allegro de Barcelona) qui ha dedicat a la mare de Pau Casals, Pilar Defilló, persona sense la qual no es pot comprendre la passió per la música del Mestre així com la seva visió de vida i els seus actes sempre marcats per la cerca de la pau, de la justícia social i de l'accés a la música per a totes les capes de la societat, perquè va ser ella qui li va transmetre aquests valors i qui va lluitar fermament perquè Pau Casals fos músic. (Ella, persona de grans qualitats i capacitats, que havia estat una prometedora pianista va deixar de costat la seva vocació per tal d'atendre la família).

Antònia Lluch i Nil Vinyes


L'acte es va obrir i cloure amb diverses peces interpretades pels dos estudiants de violoncel de l'Escola Municipal Pau Casals del Vendrell, Antònia Lluch i Nil Vinyes.


A la tarda, al carrer Nord cantonada amb el carrer Doctor Robert, es va descobrir la placa amb la dedicatòria a Prada de Conflent, població que va acollir al Mestre en el seu exili, amb la presència del seu alcalde Yves Delcor. 

Yves Delcor, alcalde de Prada de Conflent /Mayor of Prada de Conflent
Kenneth Martínez, Alcalde del Vendrell / Mayor of El Vendrell


L'alcalde del Vendrell Kenneth Martínez va explicar perquè s'havia escollit aquell punt exacte, (just la casa on va viure Josep Altet i Font, un dels membres fundadors de l'Associació Musical Pau Casals del Vendrell, destacat activista i impulsor cultural i social, en aquest darrer terreny destaca la tasca que va desenvolupar per veure feta realitat la Fundació Santa Teresa. A més a més Kenneth Martínez va destacar els valors de Pau Casals que uneixen els municipis del Vendrell i Prada de Conflent .  

Yves Delcor, en la seva intervenció, va compartir com Casals es una figura que tothom a Prada de Conflent coneix, on es celebra cada any el Festival Pablo Casals (fundat pel propi Casals el 1950) i el seu desig d'intensificar les relacions amb el Festival Pau Casals del Vendrell; així mateix va explicar que aquest any ha estat el primer en què a Prada també es realitza una ofrena floral el dia 22 d'octubre, per retre homenatge a Casals en l'aniversari de la seva mort.

Per la seva part, Joan Miró, president de l'Associació Musical Pau Casals del Vendrell, va recordar la marxa de milers de persones que fugien de la guerra i  la dictadura franquista per exiliar-se. L'exili va ser el camí que van emprendre Pau Casals, Pompeu Fabra, Rovira i Virgili, Julià Gual, Joan Alavedra, entre molts d'altres per trobar acolliment a Prada, a Toulouse, Montalbá, Albí, Perpignan, Bordeaux... Però, i es cita textual,  "alguns com Machado no ho van aconseguir" (Antonio Machado va morir a Colliure (França) el 22 de febrer de 1939). 

Nil Vinyes


L'acte va concloure amb la interpretació del Cant del Ocells per part de Nil Vinyes.

La cloenda de la jornada va ser un concert a càrrec de la Coral Sant Jordi a l'auditori del Tïvoli (Escola Municipal Pau Casals). La Coral Sant Jordi, que celebra el seu 75è Aniversari aquest any, té una llarga relació amb Pau Casals, de fet havia actuat al Festival Pablo Casals a Prada de Conflent l'any 1965 convidada pel Mestre. 

Coral Sant Jordi

El programa, com ja deia el títol (Cançons amb història) va estar carregat de significat. La primera part van ser cançons populars europees, traduïdes al català. El segon bloc van ser cançons populars catalanes que inicialmen havien estat arranjades per Eduard Toldrà per a piano i veu, i a qui Oriol Martorell (fundador de la Coral Sant Jordi) li va demana que fes una transcripció per a quatre veus per ser cantades per la coral, cosa que el Mestre Torldrà va fer. El tercer bloc van ser cançons de Felix Mendelssohn (el proper 4 de novembre serà el 175 aniversari de la seva mort, per tant el programa també ret homenatge a aquest compositor) d'aquelles que va crear per cantades a l'aire lliure,  aquest cop cantades en alemany i dins l'acollidor auditori del Tïvolí. (Mendelssohn s'estimava molt aquestes peces per quatre veus, així li ho diu al seu amic Karl Klingemann a una carta de 1839). I el quart i darrer bloc va estar dedicat a composicions del segle XX: Lluís Millet, Manuel Oltra, Xavier Pastrana, per acabar amb L'Empordà d'Enric Morera.  Reclamats pels aplaudiments de la sala, que estava plena de gom a gom, van oferir una de les cançons de Mendelssohn en català.

Els actes del Mes Pau Casals estan organitzats per l’Associació Musical Pau Casals en conveni amb l’Ajuntament del Vendrell, amb el suport i col·laboració de Fundació Pau Casals, Radio Televisió El Vendrell, Casa Nadiua Pau Casals, Associació Joan Manén, Òmnium Cultural, l’Escola Municipal de Música Pau Casals i la Biblioteca Pública Terra Baixa.

El diumenge 23  van continuar els actes, amb Jornada de Portes Obertes tant a la Casa Nadiua com al Museu Pau Casals on a més a més va haver un concert de gran nivell del Trio Da Vinci, guanyador de Premi BBVA Montserrat Alavedra de Música de Cambra, de l'any 2021. 

Trio Da Vinci


Format per Maria Florea, violí; Marion Platero, violoncell i Àlex Ramírez, piano, el trio va oferir un complex i difícil programa, carregat de transcendència: Elegia op. 23 de Josep Suk, escrit per ser tocada amb motiu del primer aniversari de la mort de Julius Zeyer. El trio no. 2 en mi menor, de Shostakovich,  una composició inspirada en les tragèdies i horrors de la II Guerra Mundial, dedicada a la memòria de Sollertinsky i amb reminiscències de música jueva, en part perquè l'autor n'havia sabut dels horrors que es cometien a Treblinka i que incloïen fer als presoners jueus cavar la seva tomba i després haver de ballar a dins d'elles fins que els mataven. (El darrer moviment, com molt bé va explicar Àlex Ramírez en nom del Trio Da Vinci, ens porta a sentir aquella dansa macabra). El Trio en la menor  de Maurice Ravel, composició del temps de la I Guerra Mundial; tot i que en aquest cas Ravel volia formar part dels soldats defensor de França. La música està farcida de ressons del País Basc francès, de música espanyola, música francesa i d'Orient.  Fortament aplaudits, el  Trio Da Vinci va oferir per finalitzar una adaptació de la sardana Sant Martí del Canigó la música de la qual és de  Pau Casals. 

El concert estava organitzat per la Fundació Antigues Caixes Catalanes i el BBVA amb la col·laboració del Museu Pau Casals i la Fundació Pau Casals i era la cloenda al seguit de concerts que des de que van rebre el premi, ja citat,  el Trio Da Vinci ha ofert a Catalunya. 

Reportatge / Reportaje Radio Televisió El Vendrell / TV El Vendrell Report  


Castellano

Este pasado sábado día 22 de octubre ha tenido lugar diversas actividades dedicadas a homenajear a Pau Casals, a difundir su obra y su personalidad, siendo los ejes conductores, la música, la paz y su compromiso humanitario.

En primer lugar se realizó la ofrenda floral, en la que numerosas entidades culturales, fundaciones e instituciones depositaron su correspondiente rosa blanca como muestra de reconocimiento.  La glosa del acto la realizó Montserrat Meneses –  directora del Cor de Veus Blanques  (coro de voces blancas) y el Coro de Cámara Femenino Zongora de la Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell; y el coro Allegro de Barcelona.

Montserrat Meneses dedicó sus palabras a Pilar Defilló, madre de Pau Casals, porque sin ella no se entendería ni la pasión por la música, ni la visión de la  vida, ni la razón de los actos de solidaridad del Maestro, siempre marcados por la búsqueda de la paz, de la justicia social y el acceso a la música de todas las capas de la sociedad. Unos valores que Pilar Defilló le había transmitido. Como madre lucho firmemente para que Pau Casals fuera músico. Ella, persona de grandes cualidades y capacidades, había sido una prometedora pianista que abandonó su vocación para dedicarse a la familia.

El acto se inició y se clausuro con sendas interpretaciones musicales a cargo de dos alumnos de violonchelo de la Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell: Antonia Lluch i Nil Vinyes.

Por la tarde se descubrió una placa dedicada a la población de Prada de Conflent que acogió a Casals en su exilio, en la calle Nord, esquina Dr. Robert, en la fachada de la que había vivido  Josep Altet i Font, una de las personas que había fundado l’Associació Musical Pau Casals del Vendrell además de ser el impulsor de otras entidades de carácter cultural o social, en este último apartado hay que destacar la Fundación Santa Teresa.  El alcalde del Vendrell Kenneth Martínez explicó que todo ello se había tenido presente al elegir el lugar donde había de situarse la placa, y elogió los valores de Casals que unen ambos municipios, El Vendrell i Prada de Conflent (Prades).

Estaba presente en el acto Yves Delcor, alcalde de Prades,  explico que Casals es una figura que todo el mundo en esa población conoce. En ella se celebra cada año el Festival Pablo Casals, fundado por el Maestro en 1950. Expresó también el deseo de intensificar las relaciones entre dicho festival y el que se celebra en El Vendrell y anunció que desde este mismo año se celebra el día 22 de octubre una ofrenda floral – como la que se viene haciendo en El Vendrell – para rendir homenaje al Maestro en la fecha de su fallecimiento.

Por su parte, Joan Miró, presidente de la Associació Musical Pau Casals del Vendrell, recordó la marcha de miles de personas que partían al exilio huyendo de la guerra y la dictadura franquista. En camino que emprendieron Pau Casals, Pompeu Fabra, Rovira i Virgili, Julià Gual, Joan Alavedra, entre muchos otros, para encontrar asilo en Prada, en Toulouse, en Montalbà, en Albi, en Perpignan, en Bourdeaux… Pero, y es cita textual, “algunos como Machado no lo consiguieron” (Antonio Machado murió en Colliure (Francia) el 22 de febrero de 1939).

El acto concluyó con la interpretación del Cant dels Ocells a cargo de Nil Vinyes.

La clausura de la jornada consistió en un concierto de la Coral Sant Jordi en el auditorio del Tívoli (Escola Municipal de Música Pau Casals). La Coral Sant Jordi celebra este año el 75 aniversario de su fundación y tiene una larga relación con Pau Casals, de hecho había actuado en su festival en Prada de Conflent el año 1965, invitada por el Maestro.

El programa, como bien indicaba el título “Canciones con historia” estaba cargado de significado. La primera parte consistía en canciones populares europeas traducidas al catalán. La segunda parte eran canciones populares catalanas que Eduard Toldrà había arreglado para piano y voz, pero Oriol Martorell (fundador de la Coral Sant Jordi) le pidió que hiciera una transcripción para cuatro voces para que la coral las pudiera cantar la Coral, cosa que el Maestro Toldrà hizo. La tercera parte eran canciones de Félix Mendelssohn (el próximo 4 de noviembre será el 175 aniversario de su fallecimiento, por tanto el programa también le rendía homenaje). Se trataba de las canciones escritas para ser cantadas al aire libre, interpretadas en alemán. (A Mendelssohn le gustaba este tipo de canciones “al aire libre” a cuatro voces y así lo expresaba en una carta enviada a su amigo Karl Klingemann en 1839). La cuarta y última parte estaba dedicada a compositores del siglo XX: Lluís Millet, Manuel Oltra, Xavier Pastrana, para acabar con L’Empordà de Enric Morera.  Reclamados por los aplausos de la sala (que estaba completamente llena) ofrecieron una de las canciones de Mendelssohn pero en catalán.

Los actos del Mes Pau Casals estan organizados por l’Associació Musical Pau Casals del Vendrell, en convenio con el Ajuntament del Vendrell, con el apoyo y colaboración de la Fundació Pau Casals, Radio Televisó El Vendrell, Cada Nadiua Pau Casals, Associació Joan Manén, Òmnium Cultural Baix Penedès, Escola Municipal de Música Pau Casals y la Biblioteca Pública Terra Baixa. 

El domingo día 23 continuaron los actos. Jornada de Puertas Abiertas en la Casa Nadiu (Casa natal de Casals) y en el Museu Pau Casals donde además se celebró un concierto de gran nivel por parte del Trio Da Vinci, ganador del Premi BBVA Montserrat Alavedra de Música de Cambra 2021.

Formado por Maria Florea, violín; Marion Platero, violonchelo y Àlex Ramírez, piano, el trío ofreció un difícil y complejo programa, cargado de trascendencia: Elegía op. 23 de Josep Suk, escrita para ser interpretada con motivo del primer aniversario de la muerte de Julius Zeyer. El Trío núm. 2  en Mi menor de Shostakovich, una composición inspirada en las tragedias y los horrores de la II Guerra Mundial, dedicada a la memoria de Sollertinsky y con reminicencias de música judía, en parte porque el autor había conocido los horrores que se cometían en Treblinka, incluyendo que a los prisioneros judíos se les hiciera cavar la tumba y bailar después dentro de ella hasta que los mataban. (El último movimiento, como muy bien explicó Àlex Ramírez en nombre del Trio Da Vinci, evoca aquella danza macabra). El Trío en La menor de Maurice Ravel, en este caso se trata de una composición ligada a la I Guerra Mundial, solo que en este caso Ravel quería formar parte de los soldados defensores de Francia. La música tiene resonancias de música del País Vasco francés, de España, de Francia y de Oriente. 

La actuación fue largamente aplaudida. El trío ofreció para finalizar una adaptación de la sardana Sant Martí del Canigo, cuya música es obra de Pau Casals.

El concierto estuvo organizado por la Fundació Antigues Caixes Catalanes y el BBVA, con la colaboración del Museu Pau Casals y la Fundació Pau Casals. Era la clausura del conjunto de conciertos que desde que ganó el premio, antes citado, ha estado ofreciendo el Trio Da Vinci en diversas poblaciones de Catalunya. 

 

English

Floral tribute at the graveyard. Several associations, foundations and institutions showed their appreciation with the placed white rose.

Montserrat Meneses (director of the Cor de Veus Blanques, and Cor de Càmara Femení Zongora from Pau Casals's Municipal School of Music, and the Cor Allegro from Barcelona) was responsible for the speech about Casals. She chose the figure of Pilar Defilló, Casals's mother because no one can understand Casals's life, thinking and acting without knowing his mother. She fought strong for the music career of Casals and she was who passed him the values of peace and social compromised.

She was a person with big qualities and capacities and she had been a promising pianist, but leaved all for to take care of the family.

The act started and finished with a musical performance by Antónia Lluch and Nil Vinyes. They are cello students from Pau Casals's Municipal Music School.

In the afternoon a commemorative plaque was placed on Nord Street in El Vendrell. The plaque is dedicated to the town of Prada de Conflent because Casals lived in this town went he live exiled from Spain.

The major of Prada, Yves Delcor, explained that all people in the town know Casals and the Festival Pablo Casals founded by him in 1950. Also the Prada’s major said that since this year, every year, they will do a flower offering in Prada in memoriam of the death of the Master.

Joan Miro, Associació Musical Pau Casals president, spoke about the thousands of people who toke the way to exile for the Spanish war and the Franco dictatorship, as Casals, Pompeu Fabra, Rovira i Virgili, Julià Gual, Joan Alavedra and others. They found refuge in Prada, in Toulouse, in Montalbà, in Albi, in Perpignan, in Bourdeaux... but, some of them didn't arrive as Antonio Machado (Machado died in Colliure (France) February 22, 1939)

The act concluded with a performance of the Cant dels Ocells by Nil Vinyes, cellist.

The day finished with the Coral Sant Jordi concert at the Tívoli Auditorium (Municipal Music School Pau Casals of El Vendrell).

This choral was founded 75 years ago and had a long relationship with Pau Casals, even the choral participated in the Pablo Casals Festival, in Prada, in 1965. 

The program title was "Songs with History", and was true. The first part was about popular European songs translated into Catalan. The second part was Catalan popular songs with the arrangement of Eduard Toldrà. He wrote the arrangements for a petition of Oriol Martorell who was the founder of the choral. The third part was songs for outdoors by Mendelssohn sung in German. (Mendelssohn loves this kind of song. He said that in a letter to his friend Karl Klingemann in 1839). The fourth and last part was about XX century composers: Lluís Millet, Manuel Oltra, Xavier Pastrana and to closed it the song "L'Emporda" by Enric Morera. The performance was acclaimed, and the chorals offered one last song, by Mendelssohn, this time in Catalan.

All the acts of the Pau Casals Month are organized by Associació Musical Pau Casals del Vendrell, in the agreement of Vendrell City Hall, with the support and collaboration of Fundació Pau Casals, Radio Televisió El Vendrell, Casa Nadiua Pau Casals, Associació Joan Manén, Òmnium Cultural Baix Penedès, Escola Municipal de Música Pau Casals and Public Library Terra Baixa

On  Sunday 23, the acts continued. With an Open Door in the Birth House of Casals (Casa Nadiua) and in the Museu Pau Casals, which also offered a concert with the Trio Da Vinci, winner of the BBVA Montserrat Alavendra of Chamber Music Award 2021.

The trio is composed of Maria Florea (violin); Marion Platero (cello) and Àlex Ramírez (piano).  The musical program was difficult and complex: Elegy op. 23 by Josep Suk. This elegy was written for the first anniversary of the death of Julius Zeyer. The Trio num. 2 in E minor by Shostakovich, a composition inspired by the horrors and tragedies of the Second World War with Jews reminiscent music, because the author had known of the horrors of Treblinka Concentration Camp, especially the fact that Jews prisoners must dig his own grave and later forded dance in its grave until they will were kill. (In the last movement said Àlex Ramírez, we can sense this macabre dance. By other way this music was also dedicated by Shostakovich to the memory of Sollertinsky.  And the trio in A minor by Maurice Ravel is also in relationship with the First World War, in this case Ravel wanted to be a soldier for fight for France. The music recalled memories from the France Basque Country (his birthplace) and from Spain and France and also from Orient.

The performance was a high success. For closed the act they offered an adaptation for trio of the Sant Marti del Canigo "sardana", since the music is by Pau Casals.

The concert was organized by the Fundació Antigues Caixes Catalanes and the BBVA with the support of Museu Pau Casals and Fundació Pau Casals. The concert was part of the award, before it was mentioned, and was the closure of them. 

 

  • Share:

You Might Also Like

0 comentarios