Drets dels Consumidors: Normes UE 2018 relacionades amb les vacances

By Esguard de Dona - dimarts, de juliol 03, 2018



Els drets dels consumidors de paquets combinats i dels viatgers que contractin diversos serveis en un mateix web o punt de venda estaran més protegits a partir de l'1 de juliol


A més dels paquets de vacances tradicionals, les noves normes també protegeixen els consumidors que contracten viatges combinats de tota mena, incloses les vacances personalitzades en les quals el viatger escull diferents elements des d'un únic punt de venda, tant si aquest és en línia com si no. Les noves normes també inclouen protecció per a serveis de viatge vinculats, que són aquells en què el consumidor contracta diversos serveis de viatge a un punt de venda, tot i que en procediments de reserva separat, o bé quan, després d'haver contractat un servei en una pàgina web se'l convida a contractar-ne un altre en un lloc web diferent. 
La comissària de Justícia, Consumidors i Igualtat de Gènere, Vӗra Jourová, ha explicat: "reservar les vacances en línia és fàcil, però si alguna cosa va malament vols estar segur que estaràs plenament protegit. Hem adaptat les normes sobre paquets de viatge a l'era digital i a les noves maneres de contractar les vacances. Els viatgers també es beneficiaran de nous drets i estaran ben protegits en els casos en què els operadors facin fallida. Alhora, les noves normes fan més fàcil per a les companyies de viatges oferir els seus serveis més enllà de les seves fronteres nacionals". 
Les noves normes beneficiaran els consumidors amb:

·        informació més clara per als viatgers - Les companyies han d'informar els viatgers de si els estan oferint un paquet o un acord associat al viatge, i sobre els seus drets clau a través de fulls d'informació estandarditzats. Han d'oferir informació clara sobre les propietats i característiques del paquet, el seu preu i qualsevol càrrec addicional.
·        reemborsament i reparació en cas de fallida - Les companyies que venen paquets de vacances han de comptar amb protecció contra la insolvència. Aquesta garantia cobreix els reemborsaments i la reparació en cas que els organitzadors entrin en fallida. La garantia també s'aplica en casos d'acords vinculats al viatge.  
·        normes clares sobre la responsabilitat – L'organitzador del paquet és el responsable si alguna cosa no va bé, independentment de qui sigui qui ofereix els serveis de viatge.
·        reforç dels drets de cancel·lació – Amb les noves normes, els viatgers poden cancel·lar el seu paquet de vacances pagant un preu raonable. A més, es podrà cancel·lar el paquet sense cost en els casos en què la destinació s'hagi tornat perillosa, per exemple a causa d'una guerra o d'un desastre natural; o si el preu del paquet s'ha incrementat més d'un 8% respecte del preu original.
·        allotjament si el viatge de tornada no es pot fer com previst – En els casos en que els viatgers no puguin fer la tornada prevista en el seu paquet de vacances, per exemple en casos de desastres naturals, han de tenir garantit allotjament per fins a tres nits. Les nits addicionals es cobreixen d'acord amb els corresponents reglaments sobre drets dels passatgers .
·        assistència als viatgers – L'organitzador del paquet també ha de proveir assistència als viatgers en dificultats, especialment oferint informació sobre els serveis de salut i l'assistència consultar.

La nova regulació també beneficiarà les companyies amb:

·        normes més clares que faran més fàcil operar arreu de la UE – Les companyies ara hauran d'atendre a un únic conjunt de normes per a tota la UE sobre els requeriments d'informació, la responsabilitat i la resta d'obligacions. Els mecanismes nacionals per a casos d'insolvència ara es reconeixen a tota la UE. Aquestes mesures permetran a les empreses operar arreu de la UE com si ho fessin a cas.
·        requeriments d'informació modernitzat i no només basats en fulletons de viatge – que no s'hagin de fer reimpressions de fulletons està previst que estalvií a les empreses  390 milions d'euros l'any.
·        menys càrrega burocràtica – Deixen d'estar regulats per la Directiva els viatges de negocis que s'organitzin través d'un contracte marc, per exemple, amb una agència de viatges especialitzada.
Properes passes
Els estats membres havien de tenir implementades les normes en la seva legislació nacional l'1 de gener de 2018. A partir d'aquí hi havia un període transitori de sis mesos, fins a l'1 de juliol, que és la data en què les mesures de transposició de la Directiva comencen a aplicar-se. La Comissió examinarà com s'han transposat les normes i com s'estan aplicant als Estats membres. I es prendran les  mesures apropiades per garantir el compliment de la legislació en cas que sigui necessari. 
Informació de fons
El juliol de 2013 la Comissió va fer una proposta per ampliar la protecció que oferia la Directiva de la UE sobre paquets de viatges de 1990 i el Parlament Europeu i els Estats membres la van adoptar formalment el novembre de 2015. Aquestes noves normes havien d'estar transposades a la legislació dels Estats membres l'1 de gener de 2018. Des de l'1 de juliol, la normativa és aplicable a tots els Estats membres.
Les noves normes afecten a les combinacions de com a mínim dos tipus de serveis de viatge (transport, allotjament, lloguer de vehicles o d'altres serveis, per exemple visites guiades) incloent-hi:  
·        -paquets, com ara vacances preparades de touroperadors, així com seleccions combinades i adaptades per part del viatger que s'hagin comprat des d'un únic punt de venda, ja sigui en línia com fora de la xarxa;
·        -serveis de viatge vinculats, és a dir, aquells supòsits en què el viatger contracta els serveis de viatge en un punt de venda però a través de processos de reserva fets per separat; o en què, desprès d'haver contractat un servei de viatge en una pàgina web se'l convida a contractar un altre servei, en una altra web, sempre i quant aquesta segona reserva s'hagi fet durant les 24 hores següents.

  • Share:

You Might Also Like

0 comentarios