Comissió Europea: Campanya per informar els ciutadans europeus sobreels drets dels passatgers aeris, roaming, emercències, etc.

By Esguard de Dona - dimarts, de juliol 24, 2018

Barcelona, 24 de juliol de 2018

La Comissió Europa presenta una campanya per informar els ciutadans sobre els seus drets quan viatgin aquest estiu
·         El cantant i presentador Halldór Már protagonitza tres vídeos sobre els drets dels passatgers aeris

·         La Comissió Europea ofereix altres consells i informació útil per als ciutadans que viatgin dins i fora de la UE

Esguard de Dona Campanya per informar els ciutadants europeus dels Drets dels passatgers
Ferran Tarradellas i Halldor Mar.

La Representació de la Comissió Europea a Barcelona ha presentat aquest dimarts una campanya per informar els ciutadans europeus sobre els drets dels passatgers, uns drets regulats per la legislació europea i que protegeixen els ciutadans quan viatgen en avió, tren, autocar o vaixell. El cantant i presentador Halldór Már protagonitza els tres vídeos de la campanya #dretsUE que es poden veure al Youtube de la Representació i que expliquen quins drets tenen aquelles persones que es veuen afectades per cancel·lacions, retards o pèrdua d'equipatge quan viatgen en avió. Els drets dels passatgers són un dels temes que regula la UE i que faciliten la vida dels europeus quan viatgen, però n'hi ha d'altres com ara l'eliminació de les tarifes de roaming, la portabilitat dels continguts en línia, la protecció consular o la Targeta Sanitària Europea.

El director de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona, Ferran Tarradellas ha explicat que: "ens agradaria que tothom compartís fàcilment aquests vídeos perquè arribin al màxim de gent possible i els europeus siguin conscients dels seus drets com a passatgers i els puguin exercir".
Drets dels passatgers
La Unió Europea és la primera regió del món en comptar amb un conjunt regulat de drets que protegeixen els passatgers, independentment del mitjà de transport que utilitzin. L'avió és el mitjà de transport col·lectiu més utilitzat per els europeus quan viatgen a l'estranger (es fa servir en el 53,6% dels casos, dades d'Eurostat). En aquest quadre s'expliquen les situacions més habituals en què els passatgers poden exigir els seus drets i les compensacions previstes quan viatgen en avió (per a la resta de mitjans consulteu  a la pàgina www.ec.europa.eu/barcelona-drets)

Drets dels passatgers aeris
situació                                      
drets i compensació econòmica
Denegació d'embarcament o cancel·lació del vol a menys de 14 dies de la sortida
  • Retorn del preu complet del bitllet en 7 dies o reassignació en un altre vol de característiques similars
  • 125 - 600€ (dependent de la distància i del retard final si hem escollit ser assignats en un altre vol)
  • Assistència en cas que sigui necessària: trucades, refrescos, menjar, allotjament, etc.

Retards
A partir de 2 hores:
  • Assistència: trucades, refrescos, menjar, allotjament i transport a l'allotjament
A partir de tres hores
  • Fins a 1.500 km: 250 euros
  • Més de 1.500 km: 400 euros
  • Més de 3.000 km: 600 euros
 Més de cinc hores
·         La companyia t'ha de reemborsar el preu del bitllet en un període màxim de set dies i t'ha de tornar a l'aeroport de sortida en cas que et trobis en mig d'un viatge.
Pèrdua o danys en l'equipatge
Fins a 1.300 euros

Altres consells i informacions útils per als europeus

Més protecció de la UE a aquells ciutadans que reservin viatges combinats
Des d'aquest mes de juliol, les noves normes de la UE protegiran a gairebé 120 milions de viatgers que hagin reservat viatges combinats. Les noves normes  afecten a les combinacions de com a mínim dos tipus de serveis de viatge (transport, allotjament, lloguer de vehicles o d'altres serveis, per exemple visites guiades) incloent-hi:  
  • paquets, com ara vacances preparades de touroperadors, així com seleccions combinades i adaptades per part del viatger que s'hagin comprat des d'un únic punt de venda, ja sigui en línia com fora de la xarxa;
  • serveis de viatge vinculats, és a dir, aquells supòsits en què el viatger contracta els serveis de viatge en un punt de venda però a través de processos de reserva fets per separat; o en què, desprès d'haver contractat un servei de viatge en una pàgina web se'l convida a contractar un altre servei, en una altra web, sempre i quant aquesta segona reserva s'hagi fet durant les 24 hores següents.
Novetats de la directiva:
·         Una ampliació del concepte de "viatge combinat" que inclogui, també les combinacions personalitzades del viatge.
·         Informació més clara per als viatgers sobre quin tipus de producte de viatge compren i quin és el grau de protecció que els correspon.
·         Un nou concepte de "serveis de viatges vinculats" aplicable a les combinacions de serveis de viatge més flexibles que garantirà que els pagaments estiguin protegits en cas que el comerciant faci fallida.
Exemples pràctics sobre com la nova normativa millora la protecció dels ciutadans que reserven viatges combinats: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/factsheet_package_holidays_2018.06_es_web.pdf

Primer estiu amb portabilitat de dades
Des de l'abril d'aquest any el ciutadans europeus poden accedir als continguts online que hagin comprat des de qualsevol país de la UE.
Quan un ciutadà de Barcelona viatja, per exemple, a París i intenta mirar una pel·lícula comprada en una plataforma digital ja no veu el missatge que diu "ho sentim aquest contingut només es troba disponible a Espanya". La UE va arribar a un acord per acabar amb aquesta "frontera" digital que impedia que els europeus gaudissin dels continguts que havien comprat en línia quan viatjaven a un altre país de la UE.
L'objectiu d'aquest Reglament és garantir que els europeus que hagin contractat en el seu estat membre abonaments a pel·lícules, programes esportius, música, llibres electrònics o jocs en línia puguin accedir-hi també quan viatgin o es desplacin per tot el territori de la UE sense que això els suposi cap càrrec addicional.
Més informació sobre la portabilitat de dades: https://ec.europa.eu/spain/barcelona/news/press_releases/180327_ca

Protecció consular fora de la UE
L'1 de maig del 2018 va entrar en vigor la nova normativa de protecció consular que permet que quan un ciutadà de la UE es trobi en un país on no hi hagi ambaixada o consulat del seu estat membre, pot demanar protecció consular a les autoritats diplomàtiques de qualsevol altre estat de la Unió en les mateixes condicions que els nacionals d'aquell estat. Es calcula que hi ha set milions d'europeus que viatgen o viuen en països fora de la UE on els seus estats membres no hi tenen ambaixada.
Alguns exemples de situacions en les quals els ciutadans poden necessitar i reclamar protecció consolar són:
  • pèrdua o robatori de passaport
  • accident o malaltia greu
  • delicte violent
  • arrest o detenció
  • ajuda d'urgència i repatriament (en casos com catàstrofes naturals, conflicte civil o militar o d'altres situacions d'emergència)
  • mort a l'estranger


Truca, envia missatges o navega per internet sense pagar roaming
Des del juny del 2017 trucar, enviar missatges o consultar internet quan viatgem dins de la UE ja no suposa cap sobre cost en la tarifa habitual del nostre operador. Per tant, milers d'europeus podran activar l'opció d'itinerància del seu telèfon mòbil i fer-lo servir durant les seves vacances a la UE com si estiguessin a casa, sense haver-se de preocupar per la factura que els arribarà a la tornada. En aquest document de preguntes i respostes hi ha tota la informació per conèixer a fons què és i en quins casos s'aplica el 'roaming com a casa'
Per viatjar en cotxe: aplicació sobre normes de trànsit a tota la UE
Quin és el límit de velocitat a les autopistes franceses? Necessito portar casc quan vaig amb moto per Suècia? Quin equipament de seguretat haig de dur sempre dins del cotxe quan condueixo per Eslovàquia? Les persones que viatgen amb cotxe o moto per la Unió Europea poden trobar tota aquesta informació a l'aplicacióGoing Abroad desenvolupada per la Comissió Europea.
L'aplicació és disponible per a iPhone i iPad, Google Android i Microsoft Windows i ofereix informació sobre tots els temes que poden comportar risc d'accidents, incloent-hi la velocitat, els límits d'alcoholèmia o els dispositius de seguretat obligatoris als vehicles.
Números d'emergència: 112 i 116000
Els ciutadans de la Unió Europea disposen d'un número d'emergència únic i gratuït per a tota la UE. Es pot trucar al 112 des de qualsevol telèfon fixe o mòbil i l'afectat serà atès per un especialista que transferirà directament la trucada al servei d'emergència corresponent (policia, bombers, etc).
A la UE també hi ha un número d'ajuda comú (116 000) al qual es pot trucar per denunciar la desaparició d'un menor. En  cas que un ciutadà hagi perdut el seu fill o si es té notícia d'un menor desaparegut, es pot trucar a aquest número on un equip de professionals respondrà les preguntes jurídiques o administratives i donarà suport psicològic.
Targeta Sanitària Europea
La Targeta Sanitària Europea (TSE) és un document que permet als ciutadans de la UE rebre el tractament mèdic necessari durant una estança temporal en qualsevol Estat membre de la UE en les mateixes condicions que els nacionals d'aquell estat.  La TSE és gratuïta i la pot demanar  qualsevol ciutadà que estigui assegurat o cobert per un sistema de seguretat social Estatal en qualsevol Estat membre de la UE, Islàndia, Liechtenstein, Noruega o Suïssa.  La targeta s'ha de sol·licitar a les oficines de la Seguretat Social (amb cita prèvia). Per telèfon al número 901166565 per internet en aquesta adreça 
Protecció dels consumidors
Si hem realitzat una compra en un altre país de la UE i quan tornem detectem que el producte és defectuós o que l'hem de canviar per qualsevol altre motiu, hi tenim dret independentment del país on l'hàgim comprat. Per tal de facilitar les reclamacions en aquests casos, existeix un procediment europeu de reclamacions de petites quantitats (fins a 2.000 euros). Hi ha una xarxa de Centres Europeus del Consumidor que ofereix assessorament i ajut en cas d'incidències en les compres a l'estranger o en les compres on-line a empreses que no tinguin seu al nostre país. La pàgina web del Centre Europeu del Consumidor a Espanya ofereix la informació sobre què cal fer per reclamar els nostres drets com a consumidors i facilita un formulari en línia per tramitar les queixes.
Viatjar amb mascotes
Els ciutadans de la UE poden viatjar lliurement amb el seu gos, gat o fura si disposen d'un passaport europeu per a animals de companyia. Aquest passaport l'expedeix qualsevol veterinari autoritzat i  hi han de constar les dades de la vacunació antiràbica. La mascota ha d'estar identificada amb un microxip electrònic amb el mateix codi que figura al passaport. 
Si es vol viatjar amb mascotes que no siguin gossos, gats i fures (conills, canaris, etc) cal consultar la legislació del país de destí, disponible en aquesta adreça:http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/nat_rules_dogscatferret_en.htm
Qualitat de les aigües de bany
L'Agència Europea de Medi Ambient (EEA) elabora de manera anual un informe sobre la qualitat de les aigües de bany en gairebé 22.000 indrets al llarg de la UE. Per fer-ho possible, les administracions locals controlen les mostres en les platges locals, recollint-ne a la primavera i durant tota la temporada de bany. La qualitat de les aigües de bany pot ser qualificada d'"excel·lent", "bona", "suficient" o "insuficient". Les qualificacions es basen en els nivells de dos tipus de bactèries indicatives de la contaminació procedent de les aigües residuals o animals. Aquestes bactèries poden provocar trastorns (vòmits i diarrea) en cas d'ingesta.
L'EEA publica un mapa interactiu que mostra de manera fàcil per a l'usuari els resultats de cada indret, actualitzat el maig de 2018. En el conjunt de la UE el 85% de les aigües de bany van assolir la nota màxima.
Pel que fa als resultats, a Catalunya s'han avaluat un total de 277 espais dels quals el 81,1% tenien la categoria d'excel·lent. A les Illes Balears, de les 204 zones estudiades un  77% reben la mateixa puntuació. En el conjunt d'Espanya, s'han analitzat un total de 2.219 platges de les quals un 85,5% té la puntuació màxima i  un 94% tenen una puntuació de bona o excel·lent. Per altra banda, l'1,7% de les zones de bany espanyoles analitzades han estat definides com a qualitat "insuficient".

  • Share:

You Might Also Like

0 comentarios