Més protecció pels consumidors en les xarxes socials

By Esguard de Dona - dijous, de febrer 15, 2018


Els operadors de xarxes socials han de fer més esforços per respondre a la demanda feta el passat mes de març per la Comissió Europea i les autoritats nacionals de consum perquè respectin la normativa de consum de la UE.
Avui s'han publicat els canvis introduïts per Facebook, Twitter i Google+ per adaptar les seves condicions de servei a la normativa europea de protecció dels consumidors.
D'aquests canvis ja se'n beneficien una gran part dels consumidors europeus que fan servir les xarxes socials: els consumidors europeus ja no es veuen obligats a renunciar als seus drets com a consumidors, com ara el de poder d'anul·lar qualsevol compra feta per Internet, i poden presentar les seves reclamacions a Europa en lloc d'haver de fer-ho a Califòrnia; per la seva banda, els operadors han d'assolir la seva part de responsabilitat tal com ho fa qualsevol altre prestador de serveis fora de línia. Ara bé, tot i els canvis introduïts, només s'han satisfet parcialment els requisits de la normativa europea sobre consum.
«Com que les xarxes socials també es fan servir com a plataformes comercials i publicitàries, cal que respectin la normativa sobre protecció dels consumidors. M'omple, doncs, de satisfacció que l'aplicació de la normativa europea de protecció dels consumidors per part de les administracions nacionals estigui donant els seus primers fruits perquè és cert que hi ha operadors que han fet un esforç per oferir més seguretat als consumidors; tot i així, és inacceptable que aquesta adaptació encara no s'hagi completat del tot i que s'estigui trigant tant de temps a fer-ho. Això confirma que cal una nova política de protecció del consumidor, és a dir, que cal respectar la normativa europea en matèria de consum i, per tant, que a qui no la respecti se li han de poder imposar sancions», comissària europea de Justícia, Consumidors i Igualtat de Gènere, Vera Jourová.
Les últimes propostes de Google semblen anar en la línia de les exigències de les autoritats nacionals de consum, però Facebook, i encara més Twitter, només s'hi han posat parcialment a respectar qüestions importants relacionades amb la seva responsabilitat i amb la manera com informen els usuaris de l'eventual retirada de continguts o de la possibilitat de rescindir contractes unilateralment.
Pel que fa al «procediment de notificació i acció» utilitzat per les autoritats nacionals de consum per notificar i demanar l'eliminació de continguts il·legals, les modificacions introduïdes per part d'alguns operadors encara són insuficients. Google+ ha establert un protocol i uns terminis per tramitar les sol·licituds, però Facebook i Twitter només han acceptat facilitar una direcció de correu electrònic a la qual les autoritats nacionals poden adreçar-se per notificar-hi infraccions, sense que els operadors s'hagin compromès, però, a tramitar-ho en un termini determinat.
Arran de les nombroses denúncies de consumidors que han patit fraus o estafes a l'hora de fer servir un web o que han hagut de respectar unes condicions que no s'ajusten a la legislació europea en matèria de consum, el mes de novembre del 2016 es van començar a aplicar un seguit de mesures d'execució.
D'ençà d'aleshores, els operadors van acceptar de modificar el següent:
·    les condicions de serveis que limiten o exclouen totalment la responsabilitat dels operadors en relació amb la prestació del seu servei;
·    les condicions que obliguen els consumidors europeus a renunciar als seus drets inalienables, com ara el de retractar-se d'una compra feta per Internet;
·    les condicions que priven els consumidors del seu dret a recórrer als òrgans jurisdiccionals de l'estat membre de residència i els sotmeten al dret de Califòrnia;
·    les condicions que eximeixen els operadors de  l'obligació d'haver de notificar la informació comercial i els continguts patrocinats.
Els operadors s'han compromès a introduir durant el primer trimestre del 2018 els canvis necessaris en les seves condicions de servei en totes les versions lingüístiques.
Properes etapes
Tal com ja indicava en la seva comunicació sobre la lluita contra els continguts il·legals a Internet publicada el mes de setembre del 2017, la Comissió espera que els operadors detectin, eliminin i previnguin ràpidament i de manera proactiva la reaparició de continguts il·legals en les seves plataformes.
Les autoritats nacionals de protecció del consumidor i la Comissió supervisaran l'aplicació dels canvis promesos i faran un ús actiu del procediment de notificació i acció facilitat pels operadors. Se centraran en els continguts comercials il·legals relacionats amb subscripcions no desitjades i altres fraus. D'altra banda, les autoritats nacionals podran prendre les mesures adients, incloses si escau mesures d'execució.
El mes d'abril la Comissió presentarà un nou acord per protegir millor els consumidors, la finalitat del qual serà modernitzar el dret del consum i garantir el seu compliment.
Rerefons
El 16 de març del 2017 les autoritats europees de consum i la Comissió Europea es van reunir amb els operadors per sentir i debatre les solucions que proposaven. Arran d'aquesta reunió, els operadors han introduït alguns canvis en les seves condicions de servei. Tot i així, la Comissió i les autoritats nacionals de consum consideren que és urgent introduir-hi més canvis (vegeu el comunicat de premsa).
El mes de novembre del 2016 l'administració de cooperació per a la protecció del consumidor de la direcció general francesa de Competència, Consum i Repressió del Frau (DGCCRF) va enviar una posició comuna a Facebook, Twitter i Google+ demanant-los que milloressin una sèrie de clàusules contractuals i establissin un sistema per impedir el tràfic il·lícit de continguts comercials, prèvia notificació.[1]
Els reglaments europeus en matèria protecció dels consumidors apleguen les autoritats nacionals de consum en una xarxa paneuropea la finalitat de la qual és fer complir la llei. Gràcies a aquesta xarxa, les autoritats nacionals es poden adreçar a les seves homòlogues d'altres estats membres per demanar que intervinguin en casos d'infracció transfronterera de la normativa europea. Es tracta de col·laborar en l'aplicació de diversos actes legislatius relacionats amb la protecció dels consumidors, com ara la Directiva sobre pràctiques comercials deslleials, la Directiva sobre comerç electrònic, la Directiva sobre els drets dels consumidors o la Directiva sobre clàusules contractuals abusives.
En el marc d'aquesta col·laboració, les autoritats nacionals han de comprovar periòdicament qüestions d'interès comú sobre la protecció dels consumidors en el mercat únic i han de coordinar les seves activitats de supervisió del mercat i les possibles mesures d'execució. La Comissió facilita l'intercanvi d'informació entre les autoritats nacionals i la seva coordinació.
Els operadors han d'assolir una més gran responsabilitat pel que fa a la supervisió dels continguts. La Comunicació ofereix un seguit d'eines per prevenir, detectar i eliminar ràpidament els continguts il·legals a Internet i evitar que hi tornin a aparèixer.

  • Share:

You Might Also Like

0 comentarios