Resum BccN Barcelona Creative Commons Festival

By Esguard de Dona - diumenge, de juny 15, 2014


Durant els quatre dies del festival, més de 1.500 espectadors han vist els documentals i
les ficcions més rellevants de l’any produïts amb llicències Creative Commons (CC), unes
llicències més flexibles que el copyright tradicional que aporten solucions als problemes dels
drets d’autor en l’era digital i permeten als cineastes escollir el grau de llibertat que volen
atorgar a la seva obra.

Les pel·lícules que han generat més expectació d’aquesta V edició del festival han estat Mai
és tan fosc, d’Èrika Sánchez (Únicamente Severo Films), una road movie que s’ha estrenat
a Catalunya sobre l’activista “altermundista” Arcadi Oliveras; Se fa Saber, de Zoraida Roselló
(aZora Films), un documental costumista sobre el poble de Santa Bàrbara que ha guanyat
el premi a la millor pel·lícula de l’Atlàntida Film Fest; Ciutat Morta, de Xavier Artigues i
Xapo Ortega (Metromuster), que denuncia la corrupció policial, judicial i política del cas 4-F
i ha guanyat el premi al millor documental del Festival de Màlaga, així com les estrenes
internacionals Hydro, de Xavi Tello i Rafa G.Sánchez (O3 Productions); A cero, de Mina Trapp
(Las Hermanas Trapp), o l’obra belga sobre els guanyadors i perdedors de la crisi Buy buy
Europe, de Pieter De Vos (Docwekers). La clausura del festival enguany ha anat a càrrec de
la pel·lícula Exposing the invisible, de Mark Tuszynski (Tactical Technology), que recull casos
inspiradors d’activistes que se serveixen de les eines digitals per superar els obstacles de les
investigacions tradicionals. El pes dels documentals socials i de denúncia en la secció oficial
del BccN és una mostra de la filosofia de les llicències CC, que afavoreixen projectes més
arriscats i amb pressupostos més austers que moltes ficcions convencionals.

Els assistents del BccN també han pogut participar en activitats paral·leles com la secció
Made in Barcelona, un concurs de curts per a autors barcelonins novells, el Workshop
Videoacció, del col·lectiu Left Hand Rotation, o l’estrena a Catalunya del film Eurovisions,
una proposta de Live cinema (cinema en directe) del col·lectiu European Souvenirs, integrat
per cinc joves europeus que treballen d’una manera original amb materials audiovisuals dels
principals arxius d’Europa.

Els professionals del cinema i de la indústria audiovisual també han tingut els seus espais en
el festival. Dijous ha tingut lloc la taula rodona Europa Creativa Desk MEDIA Catalunya,
on professionals del sector han reflexionat sobre el futur de l’exhibició cinematogràfica
i divendres s’ha celebrat el seminari Spectrum of influence, en què el periodista
d’investigació Marek Tuszynski ha mostrat a estudiants i periodistes exemples i recursos per
dur a terme activisme digital i periodisme de dades en un context com el nostre.

En conclusió, tant les obres programades com les activitats paral·leles han estat marcades,
enguany més que mai, pel moment social, econòmic i polític convuls que vivim, però han
aportat un punt de vista crític i esperançador: pel·lícules com Mai és tan fosc, Ciutat Morta,
Buy Buy Europe o Exposing the invisible no s’han limitat a reflectir l’actualitat a través del
llenguatge cinematogràfic sinó que han presentat punts de vista alternatius.
BccN Barcelona Creative Commons Film Festival 2014El primer festival que es pot
copiar

BccN, organitzat pel col·lectiu Panorama 180, és el primer festival del món que es pot copiar. El festival és l’impulsor de la xarxa CCWorld que té, actualment, 55 festivals còpia a diverses ciutats d’Espanya com Sant Sebastià, Osca, Madrid i Sevilla (on se celebrarà la setmana que ve), i en països com el Perú, Portugal, Mèxic, l’Argentina, l’Uruguai, Xile, el Paraguai, Suècia, Polònia, Finlàndia, Itàlia i Romania. No són còpies exactes, sinó que cada festival pot adaptar els continguts i el programa.

A través del portal CCWorld, els festivals còpia poden descarregar-se el material gràfic, les pel·lícules, els textos del programa i les traduccions amb l’objectiu de cooperar, compartir experiències i consolidar-se com un sistema alternatiu de distribució i exhibició en sala a escala global.

  • Share:

You Might Also Like

0 comentarios