L’administració electrònica millora però els ciutadans en volen més

By Esguard de Dona - dimarts, de maig 28, 2013


Gairebé la meitat (46%) dels ciutadans de la UE fan servir Internet per buscar feina, consultar biblioteques, fer declaracions fiscals, registrar naixements, demanar el passaport o d’altres serveis de l’administració. El 80% opina que els serveis públics en línia els fa estalviar temps, el 62% que els fa estalviar diners i el 76% n’aprecia la flexibilitat. Però aquests usuaris estan més satisfets amb el banc i les compres per Internet (8,5 i 7,6 de satisfacció respectivament en una escala de 0 a 10) que amb els serveis de l’administració (6,5 en la mateixa escala).

La vicepresidenta de la Comissió Europea responsable de l'Agenda Digital, Neelie Kroes, ha comentat aquests resultats dient que “hi ha tendències prometedores per a l’administració electrònica a Europa.Però el fet que els usuaris estiguin més satisfets amb els bancs que amb els serveis públics a Internet vol dir que les administracions han de dissenyar millor els serveis electrònics per als usuaris. A més, ens hem d’esforçar més per tal que l’administració electrònica superi les fronteres”.

L’Agenda Digital per a Europa s’ha proposat augmentar l’ús dels serveis de l’administració electrònica al 50% dels ciutadans de la UE d’aquí al 2015.

L’estudi comparatiu de l’administració electrònica de 2012 va enquestar 28.000 usuaris d’Internet de 32 països. Entres les principals conclusions cal esmentar:
·    Els serveis més utilitzats van ser la declaració de la renda (el 73% dels usuaris la fa per Internet), el trasllat o canvi d’adreça (57%), i les matrícules i sol·licituds de beques a la Universitat (56%).
·    El 54% dels enquestats encara s’estimen més el contacte personal o d’altres canals tradicionals, però al menys el 30% indiquen que podrien esdevenir usuaris habituals de l’administració electrònica si els oferís serveis més útils.
·    El 47% dels usuaris de l’administració electrònica hi van trobar tot el que buscaven i el 46% només una part.

L’informe assenyala també que cal millorar els serveis en línia per esdeveniments importants de la vida com ara l’atur o la cerca de feina, la fundació d’una empresa o les matrícules als estudis.
·    Per als que viuen en el seu país, més de la meitat, en mitjana, dels tràmits administratius relacionats amb aquesta mena d’esdeveniments es poden fer per Internet. Els webs informen dels tràmits necessaris. Però cal més transparència i interacció amb els usuaris per animar els ciutadans i facilitar-los les coses.
·    El panorama no és tan esperançador per als gairebé 2 milions de persones que es traslladen o es desplacen habitualment entre els països de la UE. La majoria dels Estats membres ofereixen informació sobre estudis o creacions d’empreses des de l’estranger, però no n’hi ha gaires que permetin fer els tràmits en línia. Només 9 països permeten als ciutadans d’altres països de la UE matricular-se per Internet als estudis i només 17 els deixen fer alguns dels tràmits per fundar una empresa.

Context
Aquestes i d’altres qüestions es debatran a la conferència de representants d’alt nivell de la UE i d’altres països, inclosos els països en desenvolupament, “Pautes per al foment de l’administració electrònica”, que tindrà lloc a Hèlsinki del 28 al 30 de maig.


Des de desembre de 2010, la Comissió i les administracions dels Estats membres col·laboren per ampliar i millorar els serveis que ofereixen a través d’Internet. El Pla d'Acció d'Administració Electrònicainclou 40 mesures concretes per permetre als ciutadans i a les empreses utilitzar les possibilitats ofertes en línia (vegeu IP/10/1718). La Comissió n’està avaluant actualment els avanços i n’informarà a finals de 2013.
La Comissió s’ha compromès a fomentar el desenvolupament i l’ús dels serveis públics per Internet entre fronteres. En particular, ha contribuït a finançar projectes pilot a gran escala que connecten diferents sistemes nacionals i a assentar les bases per a uns serveis públics transfronterers europeus. S’està avançant en la identificació electrònica (STORK 2.0) i la sanitat (epSOS) i la justícia (e-CODEX) en línia. Els primers projectes pilot de serveis electrònics a les empreses (SPOCS) i contractació electrònica (PEPPOL, actualment Open PEPPOL ASBL) han culminat amb èxit. Al període 2014 2020 la Comissió vol seguir donant suport a les infraestructures de serveis digitals interconnectats, com ara la identificació i la contractació electrònica, a partir del nou instrument “Connectar Europa”.

Paral·lelament, les normes de la UE sobre identificació, autenticació i signatura electròniques proposades l’any passat (IP/12/558) van encaminades a garantir que els ciutadans i les empreses puguin accedir amb la seva identitat electrònica nacional als serveis públics d’altres països de la UE. També es crearà un mercat interior de signatures electròniques i serveis de confiança a Internet.

  • Share:

You Might Also Like

0 comentarios